Laktattesting/laktatprofil

Løper du regelmessig intervaller og ønsker fremgang gir laktattesting verdifull informasjon om din «melkesyre-terskel» også kalt «anaerob terskel» (AT). AT  er den høyeste pulsen du kan ha uten å få opphopning av melkesyre og stivner. Det er derfor viktig at de fleste øktene skjer i «terskel-fart» der kroppen fjerner like mye melkesyre som den produserer. Av erfaring ligger de fleste for høyt på intervall-trening, og det kan derfor være smart å finne terskelen for å få mest mulig ut av treningen samtidig med at risikoen for skader minimeres

Selve testen innebærer at testpersonen løper med pulsklokke på en tredemølle i forskjellige hastigheter, samtidig med at det underveis tas blodprøver gjennom et lite stikk i fingen. Blodprøvene analyses raskt, og man vil da finne ut av mengden av laktat i blodet i de ulike pulssonene.

Laktat testing egner seg for den seriøse løperen som ønsker å trene så hensiktsmessig som mulig, samtidig med at formen forbedres og skaderisikoen minimeres.

Ida Tjørsvaag
Fysioterapeut & Personlig Trener

ida@stadionparkklinikken.no
51 30 30 70

Ta en prat med oss på 51 30 30 70 eller send en e-post til post@stadionparkklinikken.no
Close Menu