Muskelknuter

Muskelknuter, eller myoser som det heter på fagspråk, er et særdeles utbredt fenomen, og finnes i større eller mindre grad hos alle mennesker. Myoser kan oppstå når muskulaturen ikke har optimal blodgjennomstrømming over en lengere periode. Dette gjør at det muskelen ikke får tilstrekkelig næring og oksygen samtidig med at avfallsstoffer hopes opp i muskelen. Resultatet blir en øm og stiv muskel, som ofte gir smerte lokalt, men som også kan gi utstrålende smerter til f.eks. hodet hvis man har myoser i nakken.

Det kan være mange årsaker til myoser, men i dagens samfunn er arbeidsstillingene våre ofte en medvirkende årsak. Sitter du statisk og jobber foran dataskjermen i 8 timer dag inn, og dag ut, da kan du være sikker på å få muskelknuter i både nakke, skuldre og rygg, hvis ikke du gjør noe for å forebygge dette. Det samme gjelder hvis jobben din innebærer monotone gjentatte bevegelser som f.eks. vasking av klær, matlaging eller hvis du jobber med samme type verktøy hele dagen.

Myoser er ikke farlige, men de er et tegn på at du må gjøre ting annerledes, hvis ikke du vil risikere andre og mer alvorlige belastningsskader som slitasjegikt eller senebetennelse. Derfor er det viktig at du analysere hverdagen din, og ser om det er noe du kan endre på ift. ergonomi, arbeidsmengde og tempo. Er pulten din tilpasset deg med rett type skjerm, mus og stol? Kan du eventuelt endre arbeidsstillingene dine, eller utføre andre arbeidstyper for en periode? Det gjelder om å være kreativ, og eventuelt snakke med en fagperson omkring arbeidsstillingene dine. Det kan være en ergoterapeut, fysioterapeut eller HMS-ansvarlig.

Det er naturligvis også andre ting som spiller inn på dannelsen av muskelknuter. Treningstilstanden din, samt livsstilsfaktorer som kost, røyking og ikke minst stress spiller en stor rolle for muskulaturen
din.

Stress er en betegnelse som brukes når nervesystemet jobber i «for høyt gir». Rent teknisk deles nervesystemet inn i en viljestyrt del, og en ikke-viljestyrt del. Den ikke-viljestyrte delen deles igjen opp i to kategorier, hvor det sympatiske nervesystemet er den delen som får kroppens store muskler til å stramme seg, og gjøre seg klar til kamp. Dette skjer i en stresset sitasjon, og er hensiktsmessig hvis man skal springe en 100-meter finale til OL, eller flykte fra en løve på savannen. Problemet med stress er når det sympatiske nervesystemet er skrudd på hele veien, og ikke gir kroppen fred til å restituere. Denne tilstanden kan resultere i både hodepine, humørsvingninger, dårlig fordøyelse og muskelknuter. Stressmestring er ikke noen enkel sak, men det er svært viktig for helsen, også hvis du sliter med muskelknuter.

Trening er naturligvis også et viktig tema når det gjelder muskelknuter, og muskler generelt.

En veltrenet kropp vil bidra til en bra holdning og optimal sirkulasjon, hvilket forsyner musklene med de rette næringsstoffer, og renser kroppen for avfallsstoffer, som kan gi sure muskler. Et sundt og variert kosthold vil også bidra til en sterk og smidig muskulatur, som kan klare dagens utfordringer, uten å “klumpe seg sammen”.

Hvis man likevel sliter med muskelknuter, og har gjort hva man kan for å forebygge disse, da kan det være nødvendig å oppsøke profesjonell hjelp. Her finnes det mange yrkesgrupper som kan hjelpe som f.eks. fysioterapeuter, osteopater, kiropraktorer, akupunktører og mye annet. Hva som hjelper best avhenger både av problemstillingen, og terapeutens kompetansenivå. Viktigste er alt er å finne en terapeut som jobber med årsakbehandling, og som prøver å behandle roten til problemet. Det er ikke unormalt at årsaken til smertene skal finnes en helt annen plass end der hvor det er vondt.

Få hjelp med dine plager