Ultralydveiledet injeksjonsterapi

Injeksjonsbehandling har lenge vært brukt i Norge til behandling ulike smertetilstander i muskel- skjelett systemet. Tradisjonelt har denne behandlingen bestått av kortisonsprøyter som ble satt av legen etter beste evne. Kortison er et antiinflammatorisk preparat, som bekjemper betennelse i kroppen, både lokalt og systemisk. Kortisonbehandling er svært effektivt til behandling av slimposebetennelser og betennelse i forbindelse med artrose. Dessverre kan kortison også ha bivirkninger på leddbånd og brusk hvis ikke injeksjonen treffer akkurat det område man ønsker å behandle. Derfor benytter vi oss på Stadionpark Klinikken av ultralydskanning når vi setter injeksjoner som krever stor nøyaktighet. Dette minsker risikoen for bivirkninger og gjør behandlingen så effektiv som mulig.

I tillegg til kortison tilbyr vi også behandling med hyaluronsyre og PRP (Platelet-rich Plasma)

Hyaluronsyre er et naturlig forekommende glucosaminglykan som kan bidra til å opprettholde bevegelse og elastisitet i leddene. Dette er særlig effektivt hos artrosepasienter hvor leddvæsken og leddhinnene i ekselpvis kneet er angrepet av slitasje. Hyaluronsyren vil da fungere som et “smørremiddel” som gjør at leddene kan beveges mer smidig og med mindre smerte. Behandling med hyaluronsyre er pasientvenlig, og det er ikke registrert nevneverdige bivirkninger etter denne type behandling.

PRP (platelet-rich plasma) er en forholdsvis ny behandlingsform med lovende resultater! I denne behandlingsformen benytter man seg av de helene faktorene som finnes i kroppens eget immunsystem. Disse helene faktorene er konsentrert i høy grad i blodets plasma, og kan utvinnes av pasientens eget blod via sentrifugering. PRP-injeksjon egner seg til behandling av skader på sener og ved artrose i ledd. Nyere forskning viser til at PRP behandling kan være effektiv i forhold til bl.a. artrose i knær, tennis albu og plantar fascitt.

Selve behandlingen utføres ved at det tas en blodprøve fra pasienten. Blodet blir da sentrifugert slik at blodet skiller seg i de ulike komponentene det består av. Terapeuten kan da trekke ut plasma av blodet med en spesiell designet sprøyte, og plasmaen injekseres inn i området som er skadet. Alt gjøres ultralydveiledet, slik at man er sikker på at plasmaen treffer hvor den skal. Behandlingen er uten bivirkninger, med unntak av ubehaget en blodprøve og et nålestikk eventuelt kan medføre.

Injekjonsterapi kan være et glimrende supplement til fysikalsk behandling og trening. Behandlingen egner seg til slitasje tilstander og ved skader på sener og leddbånd. Kortison blir ofte brukt på akutte slimposebetennelser i f. eks. skulder eller hofte. Hyaluronsyre er en bra behandling på eksempelvis slitasje i kneet og PRP behandling blir ofte brukt på pasienter som havner mellom “barken og veden”. Altså de som ikke blir bedre med vanlig konservativ behandling, men hvor operasjon ikke er ønskelig.

Behandlingen utføres av

Henrik Wietfeldt
Fysioterapeut

henrik@stadionparkklinikken.no

Anders Knudsen
Osteopat & Kiropraktor

anders@stadionparkklinikken.no

Interessert i en konsultasjon?

Ta en prat med oss på 51 30 30 70 eller send en e-post til post@stadionparkklinikken.no.

Close Menu